De oude etiketten zijn voorzien van een zelfklevende lijm. Het is niet helemaal duidelijk wat de samenstelling van deze lijmsoort is (dit wordt nog onderzocht). In ieder geval vertoont deze lijm een zeer eigenaardige eigenschap: in contact met oplosmiddelen (koolwaterstoffen) verkleurt de lijm groen. In het plan van aanpak werd besloten om de etiketten te verwijderen en dus niet meer terug te plaatsen, Na afname (mechanisch) van de etiketten bleef er in de helft van de gevallen lijmrestant achter op/in het perkament. Bij het verwijderen van deze lijmresten moest dus bijzonder goed opgelet worden om ervoor te zorgen dat er geen verdunde lijm (met de genoemde groen-verkleuring) in het perkament zou dringen. Door de verdunde lijm snel op te nemen met absorberend materiaal (watten) kon dit worden voorkomen.
De twee belangrijkste middelen om het perkament en de zegels op zijn plaats te houden: museumfoam en zuurvrij (dus) museumkarton. De nopjes van museumfoam werden met een holpijp uit een plaat gesneden en met zuurvrije PVA-lijm op de bodem van de trays gelijmd.
De kartonnen lipjes werden door een sleufje in de bodem van de tray gestoken en aan de achterzijde vastgezet met zuurvrije papieren tape.
Met een houtbeitel werden sleufjes in het karton geslagen. Dubbelgevouwen strookjes museumkarton pasten daar precies doorheen.
Het doorgestoken gedeelte werd aan de achterkant omgevouwen en vastgezet met zuurvrij papieren plakband.
Uit een plaat van museumfoam werden nopjes gesneden met behulp van een holpijpje in verschillende maten.
Met strijklicht werden de zegels beter zichtbaar (nodig tijdens het herstellen van gebroken zegels).
Kleine reparaties aan het perkament en de zegelstaarten werden òf met dun perkament, darmleer of, zoals boven afgebeeld, met Tyvek®. Dit materiaal werd op kleur gebracht al naar gelang de oorspronkelijke kleur van het perkament.
Bij enkele charters die te groot waren voor de grootste maat doos werden oplossingen bedacht om gedeelten om te vouwen op de tray.
Constructie zonder de charter.
Constructie met de charter.
Enkele opnamen van gekrulde zegelstaarten tijdens het bevochtigen in de humidifier.
Na het bevochtigen (opweken, zacht maken) werden de charters en de weer rechtgemaakte zegelstaarten tussen vilt onder gewicht een aantal dagen gedroogd en verder gevlakt.